GRILL NA DIECIE

Nastał sezon odpoczynku na świeżym powietrzu i tradycyjnego grillowania. Większość z nas lubi podjadać smakołyki przyrządzone na ruszcie w towarzystwie znajomych i przyjaciół. Panuje powszechna opinia, że potrawy z grilla są zdrowe i mało kaloryczne, bo przecież cały lub prawie cały tłuszczyk wycieka podczas pieczenia. Są też tacy, którzy uważają że nie ma nic gorszego i trującego, niż danie z grilla. Jak to jest naprawdę?

Otrzymuje dużo pytań a co zrobić jak jest się na diecie, jeść lub jak mam nie jeść …..

Grillowanie to świetna metoda na przygotowanie nie tylko smacznego, ale także dietetycznego posiłku, przede wszystkim dlatego, że  nie wymaga użycia tłuszczów co jest świetną alternatywą na weekendowy obiad dla osób na diecie.

Jedynie sposób w jaki grillujemy może mieć katastrofalne skutki dla naszego zdrowia i figury. Mięsa nie należy grillować w pełnym ogniu a na rozżarzonych równomiernie rozsypanych węglach. Nie należy kłaść bezpośrednio na ruszt potraw zawierających tłuszcz, skapując na rozżarzone węgle ulega on spalaniu, podczas którego powstają szkodliwe substancje. To właśnie tym substancjom przypisuje się działanie rakotwórcze.

Przed obróbką termiczną na grillu, dobrze jest zamarynować mięso, będzie bardziej kruche – odrobina oleju, czosnek, wino, zioła, minimalna ilość soli – min. 3 godziny przed pieczeniem. Idealnie jest połączyć grillowane mięso czy ryby z dużą ilością warzyw, skropionych sokiem z cytryny, ze świeżymi ziołami. Każdy z nas wykorzystując przyprawy posiadane w kuchni może przygotować swoją marynatę. Ważne, by żadnych potraw nie piec zbyt długo, bo wówczas stają się ciężkostrawne i pozbawione wartości odżywczych.

Panuje opinia, że podczas grillowania wytapia się tłuszcz i potrawy są mniej kaloryczne no cóż…

Zacznę od przykładu: 100 g karkówki z grilla ma prawie 300 kcal, a taka sama porcja kiełbasy ok. 330 kcal. Tymczasem 100 g filetu bez skóry z kurczaka lub indyka z rusztu zawiera niecałe 150 kcal. Najbardziej dietetyczny jest więc drób.

  • Filet z piersi kurczaka – 150 kcal
  • Filet z dorsza – 105 kcal
  • Łosoś – 250 kcal
  • Kiełbasa śląska – 330 kcal
  • Karkówka – 300 kcal
  • Kaszanka – 220 kcal
  • Boczek – 500 kcal

Pamiętajmy też, że podczas grilowania nieodzownym napojem jest piwo a tylko 0,5l piwa to aż 200 kcal może lepiej zdecydować się  na półwytrawne i wytrawne wino które ma tylko w 100 ml 70-100 kcal nawet jak wypijemy 2 czy 3 lampki będzie to miej kalorii niż 1,2 itd …piw !

Do grillowania idealnie nadają się szaszłyki z warzyw i chudego mięsa (np. wołowego) i ryby. Nie polecam kupowanie gotowych „produktów na grill ” w przyprawach czy zalewie. Pod wpływem wysokiej temperatury dodawane do nich konserwanty zmieniają się w szkodliwe nitrozoaminy. Również toksyczne związki zawarte są w przypalonych potrawach, stąd nie pieczmy niczego na „pełnym ogniu”, przypalone i aromatyczne kiełbaski to nie najlepsze rozwiązanie  

Mięsa i ryby należy opiekać na specjalnych tackach do grillowania lub należy je zawinąć w folię aluminiową. Będą nie tylko zdrowsze, ale i smaczniejsze, bo bardziej soczyste. Na kratce można kłaść warzywa i owoce. Należy także pamiętać, że mięso przeznaczone do grillowania powinno mieć temperaturę pokojową i absolutnie nie powinno być zamrożone!

Grillowane potrawy spożywajmy z dużą ilością świeżych warzyw. Zawarte w nich witaminy pomogą neutralizować  szkodliwe związki dostarczone do organizmu podczas grilowania. Bułki i jasne pieczywo lepiej wymienić na razowe, a zamiast napoi gazowanych czy soków lepiej podać orzeźwiającą wodę z cytryną lub limonką z dodatkiem lodu.

Warto tylko kosztować różne potrawy, zawsze możemy podzielić jedną porcję mięsa na 2 części i jedną odstąpić „koleżance na diecie”, nie trzeba od razu jeść wszystkiego co na ruszcie się znajduje.. Pamiętajmy, że świeże powietrze sprzyja apetytowi.

Więc życzę wszystkim w sezonie Zdrowego Grilowania.

Pamiętaj sezon grilowy nie przeszkadza podczas odchudzania tylko trzeba trzymać się kilku racjonalnych zasad !

Incoming search terms:

  • kaszanka z grilla kalorie
  • ile kalorii ma kaszanka z grilla
  • ile kalorii ma szaszłyk z grilla
  • potrawy z grilla kalorie
  • kiełbasa z grilla kalorie
  • boczek z grilla kalorie
  • ile kalorii ma szaszłyk drobiowy z grilla
  • łosoś z grilla kalorie
  • ile kalorii ma kiełbasa z grilla
  • szaszłyk z grilla kalorie
Be Sociable, Share!
Ten wpis został opublikowany w kategorii diety, warzywa i owoce w diecie, Zdrowe Odżywianie i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „GRILL NA DIECIE

  1. Pingback: Jak nie przytyć na urlopie | Centrum Promocji Wellness

Dodaj komentarz